Steg för steg

Jag har fått samma fråga vid olika tillfällen och jag tänkte härmed ägna ett helt inlägg åt bara den frågan. Ja, folk har helt enkelt undrat hur jag gör och istället för att bara förklara pedagogiskt med ord så får jag helt enkelt visa hela processen. Lite roligt för mig också då jag inte ens tänker på varje steg. Hur som helst. Here goes.


Steg 1 Detta är det svåraste steget av alla. Att komma på ett motiv. Det enda det hänger på är att jag gillar färgerna, siluetten eller hittar något som känns roligt och utmanande att avbilda. Jag googlar ibland efter material, spanar bland annat in deviantART, flickr och bläddrar i alltifrån dagstidningar till modeblaskor. Ibland kombinerar jag motiv och några gånger tecknar jag på frihand. Dock blir stilen lite olika beroende på vad jag får för mig att fokusera på. Bildprocessen ovan startade i och med blogg-startsidan. Jag fick syn på en bild som föll mig i smaken. För det första så brukar jag inte teckna djur och för det andra var hela bilden så söt att jag inte kunde låta bli. När motivet väl var klart, började jag skissa ganska simpelt. Nu har scannern inte fångat upp alla blyertsstreck men så här ser det ut i inledningsfasen. Jag använder helst hård blyerts så jag slipper bli alldeles smutsig om högerhanden och kladda ut allt på pappret. Är jag inte nöjd med skissen, tar jag ett nytt papper och kalkerar av. Jag flyttar på pappret under för att få till rätt proportioner. När jag är nöjd, går jag vidare.

Steg 2 Det är nu det börjar hända grejer. Jag plockar helt enkelt fram en passande bläckpenna (jag skall dock införskaffa olika storlekar för jag vågar inte chansa varje gång jag drar ett streck) och fyller i konturerna. Vissa saker låter jag bli för att återgå till senare under arbetets gång. Ibland kan jag tycka att den svartvita bilden är fin som den är men påminner mig själv om att lite färg alltid piffar upp. Jag tittar på originalbilden lite då och då för att inte missa något och sedan fortsätter jag.

Steg 3 När jag lagt bläckpennan till sidan, plockar jag fram blyertspennan igen. Gärna en med mjukt stift så att det blir lättare att sudda ut och få till jämna skuggpartier. Detta gör jag över hela bilden och jag vågar mer då jag har bläckkonturerna att utgå ifrån. Jag går helt enkelt loss med blyertspennan. När jag känner mig klar med skuggningen, tar jag fram mina färgpennor och börjar fylla i lite lätt. Jag trycker inte hårt med pennorna för det går inte att sudda bort allt.

Steg 4 Jag ser bilden som en oljemålning. Först lägger jag en grund, sedan bygger jag på och då jag är helt säker och klar med det mesta, då förstärker jag med färg där det passar. Nu bestämde jag mig för att inte addera alldeles för mycket färg. Det händer att jag plockar fram bläckpennan igen för att fylla i ojämnheter. När jag känner mig färdig, signerar jag med VB och år. Initialerna står för Victoria Boysen. Ja, mitt namn. Därefter scannar jag in bilden som blir till en pdf-fil. Jag markerar och kopierar in bilden i ett bildbehandlingsprogram. Hade jag haft PS skulle jag använda det. Jag tar bort eventuellt smuts i form av prickar på den vita bakgrunden och sedan justerar jag kontrasten för att få till den perfekta nyansen och dra fram skuggorna.

Kommentarer
Postat av: Jolbi

Konturer is the shit!



Fan va duktig du är, jag får prestationsångest de luxe!

2009-02-03 @ 10:01:29
URL: http://jolbi.blogg.se/
Postat av: Marie

Hur kommer det sig att du scannar in bildeni pdf-format? Har det några fördelar, rent pixelmässigt? Annars är ju jpg. och png. vanliga. Snygg bild!

2009-02-03 @ 11:06:41
Postat av: boysen illustration

Jolbi - Haha, du skall inte få prestationsångest. Bara att skapa på själv jöh! Så gör jag när jag får instinktig prestationsångest och tror att jag är skitkass. Bara att lägga åt sidan och få storhetsvansinne igen ;)



Marie - Jag scannar in i PDF för att alla bilder blir det när jag scannar (kan säkert ändra den inställningen) men hade det blivit jpeg skulle bilden bli sämre för varje gång jag sparar (kodinfon skulle reduceras och färger skulle blekna). I pdf kan jag dessutom förstora väldigt mycket utan att det blir pixligt. Jag omvandlar den färdiga bilden till jpeg när jag är klar med allt men behåller alltid pdfen.

2009-02-03 @ 22:00:19
URL: http://boysenillustration.blogg.se/
Postat av: Jenny

Underbart!

2009-02-27 @ 10:41:35
URL: http://jewarg.blogg.se/
Postat av: Hatten

"steg för steg" hjälpte mig verkligen ska du veta! du är begåvad!

2009-02-28 @ 11:14:31
URL: http://overherehatten.blogg.se/
Postat av: Hatten

Jag undrade bara, hur lång tid tar det att rita en teckning för dig? ta t.ex. just denna. hur långt tid tog det när du hade hittat ditt motiv?

2009-03-03 @ 09:55:50
URL: http://overherehatten.blogg.se/
Postat av: Camilla

Gud va duktig du är! Jag är helt paff! Nu vet jag vad jag ska göra resten av dagen :D verkligen en inspirerande blogg hörru! hare underbart!

2009-06-13 @ 15:52:05
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilket bra inlägg. Intressant att du använder en bläckpenna och inte bara blyerts och färgpennor... Det ger bilderna en viss känsla kan jag tänka mig.

2010-05-02 @ 12:49:40
URL: http://ihhhgalleri.blogspot.com
Postat av: Sidie:)

Jättesnyggt ju!!!!!!!

2011-08-23 @ 17:45:09
URL: http://sidiegirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0