Beställningsjobb


copyright © boysen illustration 2009

Detta är då beställningsjobbet som jag nämnde för cirka en månad sedan. Två föredetta kollegor som också är tillsammans firar 8 år och vad passar inte bättre då än en bild på dem. Jag tänkte diskutera lite kort det här med bakgrunder. Jag tecknar sällan bakgrund för att det lätt ser fjantigt ut. En ren och klar vit yta i bakgrunden ser snyggt ut i all sin enkelhet (på skärmen) men när man sedan har den fysiska bilden framför sig kan det faktiskt se något ofärdigt ut. Nu gjorde jag en bakgrund för att den fanns med på fotografiet men det var just för att det inte skulle se så platt och trist ut "med lite grundskoleporträttfotomolnigt" i bakgrunden, Jag valde dock att göra bakgrunden till ett objekt i periferin genom att addera mycket svagare färger och knappt någon kontur alls. Det skapar djup och ger bilden en mer verklighetstrogen känsla. Det är alltså en månad sedan jag gjorde denna bild och redan nu finnsd et saker jag skulle vilja justera. Går det verkligen så fort med ens eget kritiska öga?

Kommentarer
Postat av: Linda

Hihi det är verkligen likt! Du är så himla duktig (äh orka säga det fler gånger nu...) :P Det här med djup i bild, här kommer en kommentar från någon som är totalt icke-estetisk men ändå, kan man inte göra bakgrunden lite mörkare? Eller blir det för mycket foto-känsla? Hursomhelst tycker jag detta var jättefint, det viktiga är väl att betraktarens uppmärksamhet inte dras till bakgrunden? Haha "grundskoleporträttfotomolnigt" - jag fattar precis vad du menar... Att det redan finns saker du vill justera beror väl på att du utvecklas så fort, jättekul!!!

2009-03-05 @ 15:10:05
Postat av: boysen illustration

Hehe, det blir aldrig för gammalt att höra "du är duktig" ;) Även de tär en färskvara! :D Det stiger mig inte åt huvudet iaf. Ingen risk! Förstår ditt tänk med en mörkare bakgrund. Det blir en balansgång helt klart och här har inte scannern lyckats plocka upp hela bakgrunden så det finns mer färg på originalet. Vi får förresten höras om imorgon. Är faktiskt lite sugen på att testa något annat än fondue-stället. Kanske indiskt eller något annat. Jag vill testitesti ;)

2009-03-05 @ 15:31:09
URL: http://boysenillustration.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack! Och då sökte jag ändå efter ett akvarellpapper så slätt som möjligt... :) Men lite struktur ska det väl vara.

2009-03-05 @ 21:19:25
URL: http://mejlajn.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åh vad fin teckning! :)

2009-03-10 @ 16:19:45
URL: http://jjsportrait.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0