Lillemor på resande fot


Copyright © Victoria Boysen 2009

Min mor har bett om tre illustrationer som är tänkta att hängas ovanför varandra. Alstren (15x15 cm rityta och 20x20 cm papper per styck) skall passa ihop så det krävs lite eftertanke vad gäller motiv. Jag vet dock vad hon tycker om vilket så klart gör det lite lättare. Detta är första bilden och jag vet på ett ungefär hur de andra skall se ut. Japp, jag gillar klassiska illustrationer. Inte bara moderna grejer utan tidigt 1900-tal är ett härligt sätt att bryta av med. Tanken med bilden var att skapa en berättelse. Man kan tolka den lite hur man vill men självklart handlar det hela om resande. Att ta sig från en plats till en annan - med- eller motvilligt. Reser hon själv med ett entourage? Har hon tvingat sina föräldrar att åka med på en resa till Indien? Väntar hon på tåget? Hon tillhör åtminstone medelklassen, så långt kan vi göra ett konstaterande, men i övrigt kan det vara vilken flicka som helst. Jag blir påmind om Elsa Beskows Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. Gammeldags och vackra färger. Jag läste hennes böcker som liten. Var finns dem förresten idag Moa? Barnbokskvalitet på hög nivå.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Underbart motiv!

2009-03-06 @ 11:50:01
URL: http://sofieviolett.blogspot.com
Postat av: Emmas konst och design

Tack så mycket! :D

2009-03-06 @ 19:31:09
URL: http://emmaogren.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja dom böckerna var riktigt bra:D

2009-03-06 @ 23:10:18
URL: http://lovemusicandlyrics.blogg.se/
Postat av: Sara

använder du akvarell, akvarell-färgpennor eller vanliga färgpennor?

2009-06-13 @ 11:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0