Illustrationskurs del 2





Copyright © Victoria Boysen 2009

I onsdags var det dags för andra lektionstillfället. Vi skulle teckna av något ur verkligheten och alla hade med sig saker som skimrade. Jag hade tagit med mig lite smycken men läraren trodde det skulle bli för svårt att avbilda så jag drog upp det jag hade i väskan. En flaska Mavala genomskinligt lack och mina hörlurar med tillhörande Ipod. Gjorde mig själv ett litet stilleben och efter två timmar hade jag åstadkommit detta. Det är mycket svårt att avbilda saker ur verkligheten då de finns rakt framför en. Ögat noterar perspektiv men att sedan få ner det på papper är en helt annan grej. Jag kunde inte låta bli att plocka fram mina bläckpennor. Har nämligen köpt nya. Staedler Pigment liner 0.05 (heaven), 0.1 (skön), 0.3 (lite grövre), 0.8 (hej då, detaljarbete). Alla pennor fyller sin funktion. Och eftersom jag gärna arbetar smått blev 0.05 genast min favorit (Sofie, jag har inte lyckats hitta 0.03 ännu. Den verkar überpoppis men jag ger det ett nytt försök). Stilleben är underskattat känner jag nu. Okej, det får gärna fylla en funktion men har man problem med perspektiv - att objekt alltid är större i förgrunden och att det finns tusentals vinklar på allt - så bör man öva på detta. Ofta. Länge. Noggrant. Tills man spyr. Sen kan man manövrera tekniken med ögonen.

Jag märker att färgen lyser med sin frånvaro men icke att förtrösta. Det kommer mera. Massa massa färg. Visste ni förresten att jag har färgfobi?

Kommentarer
Postat av: S

Snyggt stileben! Det är väldigt kul att se vad du gör på era lektioner. Själv har jag funderat på att försöka hitta en krokkikurs till i vår, om jag vågar.

Nästa gång jag är på Matton i Sthlm så kan jag ju köpa en penna och skicka till dig?

2009-09-26 @ 17:49:14
URL: http://sofieviolett.blogspot.com
Postat av: Olga

Staedler Pigment liner 0.05 is da shit! :)

2009-09-27 @ 11:08:09
URL: http://squirreltail.blogspot.com
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

underbart snyggt Victoria!

Postat av: Sandra

Oj, vad innebär det att ha färgfobi?

2009-09-30 @ 20:30:19
Postat av: Jolbi-fashionillustrator

Mycket tjusigt!

2009-10-01 @ 08:13:37
URL: http://jolbi.blogg.se/
Postat av: Neha

Riktigt snyggt!

2009-10-31 @ 23:44:03
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: jacob

Tjenare!

Vi är ett nystartat UF företag i Uppsala som gärna skulle vilja ha detta tryck på tröjjorna vi trycker upp. Vore riktigt jävla grymt måste ja säga, stilren bild. Du får en tröjja med trycket om du låter oss göra det, sen undrar jag om du kan rita av ett par wayfarers med en logga FDH ? Du får endel tröjjor.. Hehe Hör gärna av dig till [email protected] MVH / FDH CLOTHING

2009-11-06 @ 11:02:45
Postat av: Jacob

VIIIIIKTOOOOOORIA!! Hallå :O

Vi har liten brådis med att beställa t-shirts. Skulle du kunna svara så vi vet? [email protected]

2009-11-11 @ 11:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0