Bläckpennor


Källa: DoBiura

Jag använder inte bara färgpennor i mitt tecknande/ritande/illustrerande (verbet är frivilligt) utan jag använder också bläckpennor. Jag skulle gärna ha fler i min samling men pennor är en stor värld och det tar ett tag att hitta sina favoriter. Men en penna, som jag faktiskt inte köpte för tecknandets skull, har blivit en enorm favorit. Pilot Pure Liquid Ink V5 Hi-Tecpoint 0.5 heter den närmare bestämt. Jag använder svart och har gjort det så länge jag fyllt i konturer. Tre krav för att pennan skall fungera optimalt är jämn mängd bläck, lång hållbarhet (beror så klart på mycket man utnyttjar den) och minsta möjliga risk för klumpar. Rinner det ut en tjock klump är bilden förmodligen förstörd.

En annan penna som hängt med lite längre är Stabilo Point 88 fine 0,4. Men den ger inte lika intensiv svart som Piloten. Dessutom är den lite för smal för att ligga bra i handen. Jag är på jakt efter fler bläckpennor - och det skall inte vara så pass givmilt bläck att det går helt igenom på andra sidan pappret. Just nu arbetar jag mest på A4, för att det är smidigt att transportera utan att göra pappret skrynkligt. Skulle jag däremot börja jobba i A3 tror jag att bläckpennor med tjockare stift blir att föredra.

Kommentarer
Postat av: SofieV

Jag har inte provat någon av ovanstående, vilken sorts butik köper du dem på? Använder du även pennor med tunnare stift, typ 0,05?

2008-12-15 @ 10:47:50
URL: http://sofieviolett.blogspot.com
Postat av: boysen illustration

Pennorna finns på Bokia/Matton/Kullander&Kullander och på en mängd andra ställen. Jag vill använda pennor med tunnare stift men har inte kommit så längt ännu. Detaljarbetet kommer bli perfekt med ett minimaliskt stift. Kliar i fingrarna. :P

2008-12-15 @ 11:53:03
URL: http://boysenillustration.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tror du kan ha väldigt rätt i det, förutom när det gäller mig. Jag drömmer mig nästan alltid tillbaka. :)



Kram Mia

2008-12-15 @ 14:20:26
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Jolbi

Intressant det där med pennor...jag är också helt besatt med att det måste vara rätt pennor & spetsar & det ena med det andra...fast samtidigt...hantverkare vill ju ha så bra verktyg som möjligt för att göra ett så bra jobb som möjligt. Vi är ju hantverkare av nåt slag.

2008-12-15 @ 16:44:26
URL: http://jolbi.blogg.se/
Postat av: boysen illustration

Mia - Svårt att inte drömma sig tillbaka :)



Jolbi - Klart att vi är hantverkare! Inte kan man använda halvtaskiga prylar när vi skall skapa (under)verk! ;)

2008-12-17 @ 08:19:06
URL: http://boysenillustration.blogg.se/
Postat av: krama

Jag har i flera år använt Pigma Micron tuschpennor. Finns från 005 och uppåt till ren pensel. Djup svart som inte kladdar, är vatten- och ljusfast. Riktigt bra pennor. Brukar finnas i de större konstnärsbutikerna Kreatima, I.B. Wahlström osv.

2009-01-23 @ 05:16:12
URL: http://krama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0