Udda detaljer


copyright © boysen illustration 2009

Det kanske inte är någon hemlighet att jag tycker om detaljer, då är det heller inte så konstigt att det pirrar till i kistan när jag ser en massa märkliga detaljer på en och samma bild. Bilden ovan googlades fram och är en kreation sammanställd av japanen Naoto Hirooka/H. Naoto. Jag ville hitta något med skotskt tema, alltså ett rutmönster och gärna också lite säckpipefeeling men istället uppenbarade sig denna bild. Det första jag vilade ögonen på var det lilla batikfärgade gosedjuret med enorma ögon. Typiskt japanskt, tänkte jag. Varför det nu skulle vara så men efter att ha drunknat i gulliga figurer à la Pokemon så är det väl inte så märkligt. Vad jag sedan undrade över var hur denna bild överhuvudtaget dök upp via sökfunktionen. Men efter lite inspektion såg jag att det visst fanns en del skotska detaljer så som rutmönstret på nederdelen och sjalanordningen som slängts över axeln. Resten är jag dock lite konfunderad över och det är just det som fick mig att falla hårt för bilden. Speciellt den där huvudbonaden. Fick en slags sekelskifteskänsla av den. Tänk er en husmor i svarta kläder och det enda ljusa i hennes outfit är duken som ligger på en åtstramad frisyr. Krigsmålningen var också tvungen att hänga på. Jag ville ju trots allt avbilda den perfekta bilden.

Kommentarer
Postat av: elin <3

Lite cosplay över den, japanskt som sagt! Super fin! Lite avis på att du orkar lägga ner så mkt tid på detaljer, jag har inte alls det tålamodet :P



.e

2009-02-16 @ 09:43:34
URL: http://fobiii.blogg.se/
Postat av: Sofie V

Bra jobbat! Du är så grymt duktig på att a) teckna tyg, och b) få tyngd i tyget. Är imponerad av dina cleana inscanningar måste jag säga :)

2009-02-16 @ 10:17:47
URL: http://sofieviolett.blogspot.com
Postat av: Jolbi

Vad använder du för pennor? Är det akvarellpennor eller?



Vilken är nu adressen till din andra blogg?

2009-02-16 @ 11:31:08
URL: http://jolbi.blogg.se/
Postat av: S

You're welcome. Men fy, vad är det nu du har fått höra? Jag upplever dina illustrationer som unika, kanske främst p.g.a. din färganvändning. Du har inte haft din blogg överdrivet länge (precis som jag) och det handlar väl egentligen om att 1) leverera, och 2) utvecklas? Om man tittar på dina första illustrationer "här" så har du redan tagit älgkliv. Läste någonstans att du börjat skicka ut dina bilder till div. förlag - hur har det gått? Sådant kan nog annars vara hemskt nedslående (men ja, nödvändigt såklart). Jag pluggar halvtid "på pappret" på en utbildning som nog egentligen ligger på ca 80% hastighet - men lägger knappast ned mer än 35%. Ehe!

2009-02-16 @ 12:29:31
URL: http://sofieviolett.blogspot.com
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

men jag har aldrig sagt att det beror på mig???Det fanns flera teckningsbloggar innan min och jag är inte den största.



Det enda jag känt är att efter jag visade och vågade starta trycka på kläder så det kommit fler och blivit till en "grej" men jag har aldrig sagt att jag är först eller att jag startat nåt .



Och om du läser det inlägg jag länkar till så har jag ju skrivit att jag tycker det är underbart att folk sitter och skapar.



Och det enda jag skrev negativt om så sett var att jag tycker att ordet illustration används felaktigt och att just ordet i sig blivit så trendigt och att många inte ens vill använda orden teckning eller rita vilket jag tycker är synd.

Och jag prompar hela tiden för när jag får frågor " hur lär man sig att illustera" att hitta sitt eget uttryck, inte jämföra sig med andra och att först och främst sätta sig med pappa och penna då många verkar tro att allt måste ske i datorn. Sen om man när man testat sig fram föredrar datorn som medel - helt ok, det har jag ju själv gjort.



Och jag hade väl aldrig tipsat om tre så olika illustrationsbloggar om jag inte tycker det är kul med mångfald?

2009-02-16 @ 13:14:27
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

och för övrigt så tycker jag att du har din egna stil, det finns ingen teckningsblogg där ute som liknar din så även om du startat idag och lagt upp en massa bilder hade jag aldrig tänkt att du bara följer trenden eller haft nåt negativt att säga om dig eller att du härmar nån osv.

2009-02-16 @ 13:16:50
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Då får jag tänka till en gång extra när jag formulerar mig för menar inte nånstans att klanka ned på någon som brinner för sitt skapande och det var ingen intention i det jag skrev heller.



Det enda jag hängt upp mig vid är att folk är så "besatta" av ordet illustration och när jag så ofta får frågan hur man lär sig göra det så uppmanar jag bara att sätta sig ned och rita.

Vet inte hur många gånger jag efter det fått " att de kan rita, nu vill de lära sig illustrera" och de inte förstår att en illustration kan vara en teckning när den illustrerar något och då en text eller en rubrik. Det är ju inte en viss teknik i sig eller ett program som gör bilden till en illustration.



Sen gjorde jag inlägget bara för att belysa ett fenomen att ordet illustration är just ett väldigt inneord. Jag skrev inlägget/inläggen utifrån mina erfarenheter där jag dagligen får mail och förfrågningar om att jag ska förklara, hur, varför, tips och råd.

Och en del nöjer sig verkligen inte med halva svar. En del har varit riktigt förbannade för att jag inte visar upp deras verk för t ex Nelly eller talar om exakt hur jag gått tillväga och så vidare.



Jag har i många många inlägg och frågestunder gett mina bästa tips. uppmuntrat andra till att skapa och hyllat kreativitet.



Jag har ingen speciell teknik när jag ritar, jag ritar bara men jag förstår verkligen dom som inte vill visa sin teknik eller hela tiden ge tips och råd och så om sin konst för att andra vill göra likadant. Dels för ens egna konstvärdes skull dels - varför sitta och agera bildlärare obetalt..kan jag tycka. Jag som suttit och kämpat i massa år och fortfarande kämpar , vilket många andra verksamma också gör , kanske känner lite att andra också ska få kämpa och inte bara få det hela gratis.



Jag är ledsen om du tog åt dig för något Victoria. Jag hade inte en enda liten tanke på dig när jag skrev texten men man måste ju också få uttrycka sin syn på saken och sina tankar och tar folk åt sig, känner sig träffade osv...ja ..ok.

Det är väl lite meningen med att skriva texter - beröra,uppröra,begrunda,fundera osv.

Men om jag skulle känna mig träffad av en text där nån skriver om efterapning osv skulle jag nog tänka till kring mitt eget skapande i så fall .



Det jag menade med att jämföra sig har jag skrivit förut och det handlar om att man inte ska jämföra sig som så att " jag kan inte skugga lika bra som hon och äsch jag kan inte rita verklighetstroget som den och den och näe hon ritar mycket snyggare".

Sen kan man jämföra sig på bra sätt också och inse att ok han/hon ritar en tekanna så där, min ser ut så här och båda sätten är ok.





Det hela var som sagt en reflektion från min sida kring hur ordet illustration numera används, vilken status det fått precis som jag ibland skriver liknande om sex and the city, en viss typ av väska, marilyn monroe eller en sko.





Men det är jättebra att utbyta åsikter och debattera ämnet.

2009-02-16 @ 14:12:36
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

och andledningen till att jag svarar på detta både här och i min blogg är för att fler ska kunna läsa och ta del av debatten/ meningsutbytet och komma med egna åsikter.



kram

2009-02-16 @ 14:15:04
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

tycker det är bra att du vågar säga ifrån, säga till och tycka till Victoria.





Så vad har du på agendan idag?



kram!

2009-02-16 @ 14:32:55
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

samma här, försöker hitta nya frilansjobb och samarbeten, nya öppningar och så så att säga, sälja in, marknadsföra...samtidigt som jag har noll inspiration vad gäller skapande just nu...gaah..blir galen.

2009-02-16 @ 15:31:37
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Malin Schlott.

Härlig bild! Detaljer är bäst! Men själv har jag sällan tålamodet för så mycket smått och pilligt. :P

2009-02-16 @ 18:35:23
URL: http://castlebabe.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

skickar en måndagskvällskram med en förhoppning om att vi får en skönare tisdag än måndag =)

2009-02-16 @ 19:00:48
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Alice

HEJ!

Vilken härlig blogg! Den är verkligen jätteinspirerande och ditt sett att teckna är verkligen coolt! Tack så mycket för det ! :P

2009-02-18 @ 13:03:44
URL: http://www.youth.devote.se
Postat av: zavage

den va fin, vilka detaljer!!!!

2009-02-27 @ 09:14:44
URL: http://zavage.blogg.se/
Postat av: nasin

gud! va fint du ritar:)

2009-02-27 @ 21:21:59
URL: http://fotogeek.blogg.se/
Postat av: Maria

Wow, vad häftigt med alla detaljer! Du är ju hur bra som helst på att rita :O

2009-02-28 @ 11:56:55
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: Kakan

Ä l s k a r verkligen denna. Du är väldigt talangfull!!

2009-03-09 @ 12:26:29
URL: http://kakansfoton.blogg.se/
Postat av: Ludo

Encore une fois... magnifique, jolies couleurs, jolies matières, j'adore! j'adore! j'adore!

2009-03-27 @ 12:22:05
URL: http://leptitlu.over-blog.fr
Postat av: Stina

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-13 @ 02:33:21
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0